فهرست ها

معرفی کتاب : تحصیلات با طعم شکلات

معرفی کتاب

تحصیلات با طعم شکلاتراهکارهای افزایش مطالعه

نویسندهابوالفضل ابراهیمی

ناشرانتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

تعدادصفحات:62

هدف این کتاب بررسی و ارائۀ راهکارهای عملی جهت افزایش انگیزش تحصیل است. در واقع مؤلف برای پاسخ به پرسشهای دانشجویان و طلاب در زمینۀ موفقیت تحصیلی به بسط و توضیح پیشنهادات . پرداخته است. با توجه به اینکه توصیه های کاربردی نیازمند پشتوانۀ نظری است؛ لذاابتدا بخشهای نظری مربوط توضیح داده شده اندو به دنبال آن کاربستهای آن آمده است. بدین طریق اهل علم و دانش آگاهانه می توانند دل به نویسنده داده و وارد کارزار عمل شوند.کتاب به لحاظ محتوی به سه بخش تقسیم شده است. قسمت ابتدایی کتاب، به توضیح مفهوم انگیزش و رویکردهای مختلف نظری به انگیزش می پردازد، اما سه بخش اصلی کتاب با توجه به زمان یادگیری یعنی آغاز، طول دوره و پایان یادگیری تفکیک شده است. در هر یک از فصلهاعوامل مختص به زمان یادگیری مربوط ارائه می شود؛ بدین صورت که هر عامل جداگانه طرح می شود و راهکارهای عملی همان عامل نیز  بهنبال آن می آید.

شایان ذکر است با توجه به مباحث مطر ح شده، مخاطب این کتاب تنها دانشجویان و طلاب نخواهند بود؛ بلکه دان ش آموزان دبیرستان نیز  می توانند به خوای مطالب این کتاب را در برنامۀ موفقیت تحصیلی خود به کارگیرند. بدین ترتیب اولیاء و مشاورین مقاطع دبیرستان هم از مخاطبان فعال کتاب محسوب می شوند که می توانند نکات کاربردی کتاب را در برنامه ریزی تحصیلی دانش آموزان به کارگیرند و در موفقیت آنان تأثیر چشمگیری بگذارند

بخش های برگزیده:

علت موفقیت یا شکست می تواند درونی یا بیرونی باشد این به آن معناست که ما به سبب عواملی موفق می شویم یا شکست می خوریم که باور داریم ریشۀ آ نها در درون ماست و یا از محیط ما سرچشمه می گیرد(ص14)

احساس شما در قبال موضوعهای تحصیلی، دربردارندۀ واکنش هیجانی تان به تکلیف، معلم، موضوع و محیط آموزشی  است.همچنین به این پرسش پاسخ میدهد که موارد یادشده چه احساسی در شماپدید آورده است. احساس ما دربارۀ هر موضوع یافعالیتی، بر تمایل ما برای مطالعه یا کار در آن زمینه تاثیر نیرومندی دارد (ص21)

ی ب

عامل مؤثر دیگر در امگیزش  شخصی و انتخاب هدف خوب، تخیل است؛ زما نی که یادگیرنده تصاویری ذهنی  از موقعیت و اهدا فی را )که موجود نیستند تا رفتارها را تحریک کنند(، برای پاسخ گوییبه چالشها،ارضای کنجکاوی، اعمال کنترل یا تجربۀ انگیزش بین فردی به کارمی رود(ص26)

 

اخبار و اطلاعیه